اسپیس ایکس گزارش داد خطر برخورد با ماهواره های استارلینک کمتر شد

خط رند ۹۱۲: با توجه به این که شبکه ماهواره ای «استارلینک» در ۶ ماه گذشته توسعه یافته و به حدود ۱۰۰۰ ماهواره رسیده اما «اسپیس ایکس» معتقد می باشد که ماهواره های آن مانورهای اجتنابی کمتری را نسبت به نیمه سال پیش انجام داده اند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، شرکت «اسپیس ایکس»(SpaceX) گزارش داده که با وجود گسترش شبکه ماهواره ای «استارلینک»(Starlink)، تعداد برخوردهای نزدیک بین ماهواره های این شرکت با سایر اجرام مداری در شش ماه گذشته افزایش نیافته است.
به نقل از اسپیس، کارشناسان پایداری فضایی می گویند که گسترش شبکه ماهواره ای خبر خوبی است اما هشدار داده اند که کاهش مانورهای اجتنابی احتمالاً فقط انحراف از روند صعودی بلندمدت است.
اسپیس ایکس دو بار در سال به «کمیسیون ارتباطات فدرال آمریکا»(FCC) گزارش می دهد که ماهواره هایش چند بار مجبور شده اند مسیر خودرا تغییر دهند تا از برخورد احتمالی با سایر فضاپیماها و زباله های فضایی جلوگیری نمایند. این شرکت تازه ترین گزارش ۶ ماهه وضعیت شبکه ماهواره ای خودرا در ۲۹ دسامبر ۲۰۲۳ ارائه کرد که دوره زمانی بین اول ژوئن ۲۰۲۳ تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۳ را پوشش می دهد.
در آن دوره، ماهواره های استارلینک باید ۲۴ هزار و ۴۱۰ مانور اجتناب از برخورد را انجام می دادند که معادل ۶ مانور برای هر ماهواره است. در دوره گزارش پیشین که ۳۱ مه ۲۰۲۳ بود، ماهواره های استارلینک باید ۲۵ هزار و ۲۹۹ بار جابه جا می شدند. داده ها نشان می دهند که حتی اگر شبکه ماهواره ای استارلینک در ۶ ماه گذشته تا حدود ۱۰۰۰ ماهواره توسعه یافته باشد، ماهواره های آن نسبت به نیمه سال پیش، مانورهای اجتنابی کمتری را انجام داده اند.
پیش از این، با توسعه شبکه ماهواره ای، تعداد مانورها هر ۶ ماه دو برابر می شد. کارشناسان انتظار داشتند که این روند ادامه یابد و نگران آن بودند.
«هیو لوئیس»(Hugh Lewis) استاد «دانشگاه ساوت همپتون»(University of Southampton) که چندین سال است اثرات شبکه ماهواره ای را بر ایمنی مداری مطالعه می کند، اظهار داشت که انحراف ظاهری از روند قبلی ممکنست به علت تغییرپذیری طبیعی و بهبود دقت داده های مکان یابی ماهواره ای در دسترس اپراتورها باشد.
وی ادامه داد: باید تا دوره گزارش بعدی منتظر بمانیم تا وضعیت را درک نماییم اما این خبر خوبی است. در هر حال، اگر آمار ارائه شده در کل سال را بررسی نماییم، می بینیم که آنها باید تقریباً ۵۰ هزار مانور انجام می دادند که هنوز هم عدد بسیار بالایی به حساب می آید و کمی بالاتر از آمار سال پیش است.
ماهواره های استارلینک بر طبق اطلاعات ارائه شده توسط «نیروی فضایی آمریکا»(USSF) و شرکت «لئولبز»(LeoLabs)، تصمیم های مستقلی را برای مانور دادن می گیرند. هنگامی که داده های موجود نشان دهند که یک ماهواره استارلینک کمتر از یک در ۱۰۰ هزار احتمال دارد به فضاپیمای دیگر یا زباله های فضایی برخورد کند، ماهواره به حرکت درمی آید. اسپیس ایکس تاکید کرده که روش آن بسیار دقیق تر از سایر اپراتورهاست. آن اپراتورها تنها زمانی فضاپیمای خودرا حرکت می دهند که خطر برخورد بیش از یک در ۱۰ هزار باشد.
«دن اولتروگ»(Dan Oltrogge) دانشمند ارشد شرکت «COMSPOC» اظهار داشت که انتظار دارد تعداد مانورهای اجتنابی افزایش یابد برای اینکه مقرر است ماهواره های بیشتری در سالهای آینده پرتاب شوند.
اولتروگ اظهار داشت: ما شاهد افزایش نسبتا چشم گیر روش های مشابه طی پنج سال قبل بوده ایم که بطور کلی افزایش پنج برابری داشته اند و با اضافه شدن ماهواره های بیشتری به این ترکیب و ایجاد زباله های بیشتر در فضا، میزان برخورد همچنان افزایش خواهد یافت.
اسپیس ایکس هم اکنون بیش از ۵۲۵۰ ماهواره استارلینک را مدیریت می کند که کمتر از نیمی از مجموعه ۱۲ هزار ماهواره نسل اول برنامه ریزی شده آنست. این شرکت می خواهد در نهایت ناوگان ماهواره های خودرا به بیشتر از ۴۰ هزار فروند افزایش دهد.
لوئیس تصریح کرد که بااینکه پیش بینی های قبلی او نشان داده اند شاید ماهواره های استارلینک به بیشتر از یک میلیون بار در نیم سال اول سال ۲۰۲۸ مانور داشته باشند اما داده های جدید نشان می دهند که توسعه بسیار آهسته تری با حدود ۱۰۰ هزار مانور در ۶ ماه پایانی دهه جاری مورد نیاز است.
وی ادامه داد: هنوز باید مانورهای بسیاری انجام شوند. من هنوز این نگرانی را دارم که آیا می توانیم این تعداد از ماهواره ها را با خیال راحت اجرائی نماییم. این خطر وجود دارد که چون تعداد زیادی از آن برخوردها پیش می آیند، تعدادی از آنها در یک نقطه به برخورد منجر شوند.
برخوردهای مداری، یک تهدید بزرگ برای توانایی بشر در استفاده ایمن از فناوری فضایی هستند. هر برخوردی می تواند هزاران قطعه را ایجاد نماید که ممکنست برای مدت طولانی در مدار بمانند و فضاپیماهای دیگر را تهدید کنند.
با این حال، کارشناسان، اسپیس ایکس را به علت نگرش سختگیرانه و قرار دادن اطلاعات در اختیار سایر اپراتورها تحسین می کنند. آنها امیدوارند که سایر اپراتورهای فضاپیما نیز از این روند پیروی کنند.
اولتروگ اظهار داشت: ما باید در همه زمینه ها به این مورد نزدیک شویم. ما باید تلاش نماییم تا دقیق ترین داده های ممکن را در مورد موقعیت ماهواره ها، محموله های مرده و همه زباله های فضایی دیگر به دست بیاوریم. ما باید تا حد امکان داده های خودرا در اختیار اپراتورها قرار دهیم برای اینکه این کار به بهبود دانش موقعیتی همه کمک می نماید تا بتوانند از مانورهای اجتنابی که در وهله اول به آنها نیازی نبوده است، خلاص شوند.

منبع: