وزیر علوم مطرح کرد؛ ممنوعیت واردات محصولات فناورانه تولیدی در کشور

به گزارش خط رند ۹۱۲، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: راه اندازی سامانه جریان اقتصادهای نوین را دستور کار قرار داده ایم تا واردات محصولات فناورانه تولیدی در کشور ممنوع شود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از وزارت علوم، محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در برنامه زنده تلویزیونی امروز (دوشنبه، ۲۳ بهمن ۱۴۰۲) اظهار نمود: کلید پیشرفت کشور علم، فناوری و نوآوری است.
وزیر علوم در این برنامه اظهار داشت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی دارای ۲۴ دانشگاه در سطح کشور بوده ایم، اما هم اکنون ۲۴۴ دانشگاه داریم و به این معناست که دانشگاه ها ۹ برابر شده است.
وی افزود: پیش از انقلاب اسلامی ۱۶۰ هزار دانشجو در کشور تحصیل می کردند و الان ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو داریم که تعداد دانشجویان در مقاطعی به ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر هم می رسد. تعداد دانشجویان دختر در آن زمان کمتر از ۱۰ هزار نفر و الان یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر و تعداد اعضای هیئت علمی تمام وقت ۱۰ هزار نفر و الان ۹۰ هزار نفر است، یعنی بیشتر از ۸ برابر و تعداد اعضای هیئت علمی خانم در این زمان بیشتر از ۳۰ برابر شده است.
جمهوری اسلامی بن سازه خویش را بر مبنای علم و فناوری قرار داد
زلفی گل خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی به هیچ عنوان پارک علم و فناوری در کشور نداشتیم، اما بعد از انقلاب اسلامی این آمار به ۵۴ پارک علم و فناوری رسید و همه این آمارها نشان داده است که جمهوری اسلامی بن سازه خویش را بر مبنای علم و فناوری قرار داده و سرمایه گذاری ویژه ای در این حوزه انجام داده است.
استقرار ۵۴ پارک علم و فناوری در کشور
وزیر علوم افزود: حالا ۵۴ پارک علم و فناوری و بیشتر از ۲۵۰ مرکز رشد در کشور داریم، با عنایت به این که وزارت علوم مسئول توسعه علم، تحقیقات و فناوری در کشور است بخش فناوری در وزارت علوم پیش از این کمرنگ تر از بقیه بخش ها دیده شده بود در صورتیکه هدف از تولید علم و پژوهش در کشور خلق ثروت و سرمایه از دانش است.
زلفی گل با اشاره به اینکه معاونت فناوری در وزارت علوم به شکل ویژه و تخصصی مدیریت پارک ها و مراکز رشد را برعهده دارد؛ تصریح کرد: پیش از این توسط معاونت پژوهش وزارت علوم انجام می شد. با این اقدام توجه ویژه ای به بحث نیازمحورکردن پژوهش و تحقیقات و هسته های فناور و زایش و رویش شرکتهای دانش بنیان شد.
وزارت علوم وظیفه زایش و رویش هسته های فناور را برعهده دارد
وی موازی کاری این معاونت در وزارت علوم را با معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری رد کرد و افزود: این دو معاونت مکمل یکدیگر هستند، وزارت علوم وظیفه زایش و رویش هسته های فناور و شرکتهای دانش پایه را برعهده دارد و بعد از آن معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اعطای مجوز دانش بنیانی یا با تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی و دیگر تسهیلات منجر به رشد این شرکت ها می شوند. شرکتهای دانش بنیان به صورت کلی تا سطح آمادگی فناوری ۵ و ۶ در وزارت علوم و پارک های علم و فناوری و بعد تا سطح آمادگی ۹ مورد حمایت معاونت علمی قرار خواهند گرفت.
وی اضافه کرد: اگر حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بخواهد پیشرفت همه جانبه کشور را رقم بزند که یقیناً جزو اهدافش است و مقام معظم رهبری هم در چارچوب فرمایش هایشان توجه خاصی به نخبگان، علم، فناوری و مرجعیت علمی داشته اند، راهی جز توجه به جامعه دانشگاهی ندارد، تمام این عوامل نشان دهنده اینست که کلان کشور باور دارد که پیشرفت کشور روی علم و فناوری رقم می خورد به همین علت در این حوزه سرمایه گذاری های خوب و جدی شده است.
پرتاب موجود زنده به فضا دستاورد انقلاب اسلامی است
زلفی گل خاطرنشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی برای درمان بیماران از پزشکان فیلیپینی و بنگلادشی در کشور خودمان کمک می گرفتیم، اما حالا به همت دانشمندان و خانواده فرهیخته دانشگاهی نه تنها در کشور پزشک تربیت می نماییم، بلکه موجود زنده و ماهواره به فضا پرتاب می نماییم که این مهم از دستاوردهای انقلاب اسلامی است.
قطع بند ناف اقتصادی کشور از خام فروشی با اعتماد به دانشگاهیان مقدور است
وزیر علوم با اشاره به اینکه در بحث های مختلف پتروشیمی، نفت، معادن و … از خام فروشی ممانعت کرده ایم و این مورد هنوز رضایت کننده نیست؛ تصریح کرد: حالا نیازهای کشور را در داخل تأمین می نماییم و حتی صادرات هم انجام می دهیم و در تلاش هستیم تا بند ناف اقتصادی را از خام فروشی قطع نماییم که تحقق این امر با اعتماد به دانشگاهیان مقدور است.
لزوم افزایش سهم اعتبار آموزش عالی برای تحقق خلق ثروت
زلفی گل افزود: تمام پیشرفت های کشور را دانشمندان و فارغ التحصیلان دانشگاهی رقم زده اند، اما بنده اعتقادی دارم که چرا سهم اعتبار آموزش عالی از سهم اعتبار کشور کمتر است؟ وقتی که کشورها بر مبنای پیچیدگی های اقتصادی درجه بندی می شوند و ما هم می خواهیم خلق ثروت داشته باشیم و به دنبال افزایش رتبه کشور در پیچیدگی های اقتصادی هستیم باید سهم آموزش عالی را از سهم بودجه عمومی کشور ارتقا دهیم تا دانشگاه ها به لابراتوار های مجهز و امکانات بروز دست یابند.
منافع صنایع را با کارورزی دانشجویان گره بزنیم
وزیر علوم با اشاره به اینکه باید دانشجویان را برای مهارت محوری در صنایع مختلف و دستگاههای اجرایی کشور پذیرا باشیم، تصریح کرد: باید منافع صنایع خصوصی با کارورزی دانشجویان گره بخورد. خبرخوب اینست که به لطف دولت، سازمان برنامه و بودجه و مجلس شورای اسلامی احکام ویژه ای برای آموزش عالی کشور در برنامه هفتم توسعه لحاظ شده است که در صورت اجرایی شدن اقدامات مبارکی برای آینده آموزش عالی رقم خواهد خورد که تصویب احکام آرزوی ما بود.
۱۵ درصد از اعتبارات هر دانشگاه به پژوهش اختصاص می یابد
زلفی گل در پاسخ به این سؤال که چه احکام ویژه ای برای آموزش عالی کشور در برنامه هفتم توسعه رقم خورده است؟ اظهار داشت: اقدام اول این بود که صنایع خصوصی، دولتی و دستگاههای اجرایی باید دانشجویان را جهت مهارت محور کردن آموزش به کار بگیرند. اقدام دوم اینست که جهت نیاز محور کردن پژوهش وزارت خانه های علوم و بهداشت باید برنامه جامع پژوهانه بنویسند تا سازمان برنامه و بودجه معادل ۱۵ درصد از اعتبارات پژوهشی و ۵ درصد از اعتبارات فرهنگی کل دانشگاه ها را به دانشگاهیان اختصاص دهد.
افتتاح پارک علم و فناوری بین المللی ایران
وزیر علوم افزود: اقدام سوم افزایش خوابگاه های متاهلی جهت پشتیبانی از قانون جوانی جمعیت و پشتیبانی از خانواده است و اقدام چهارم افتتاح پارک علم و فناوری بین المللی ایران در سازمان پژوهش های علمی و صنعتی است که بزودی اتفاق خواهد افتاد.
وارد محصولات ساخته شده در کشور ممنوع می شود
وزیر علوم تصریح کرد: اقدام پنجم، راه اندازی سامانه جریان اقتصادهای نوین است که در جهت آن شرکتهای دانش بنیان محصولات فناورانه خویش را به آن وارد کنند تا محصولاتی که در کشور تولید می شوند واردتشان را ممنوع نماییم.

منبع: