معاون علمی رییس جمهور خبر داد؛ جذب ۱۰۰ میلیون دلار برای ایجادزیرساخت های هوش مصنوعی در سال آینده

به گزارش خط رند ۹۱۲، معاون علمی رئیس جمهور اظهار داشت: تلاش می نماییم تا با جذب اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی معادل ۱۰۰ میلیون دلار، زیرساخت های لازم برای اپراتوری هوش مصنوعی در کشور تامین گردد.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، اولین نشست کارگروه شورای راهبری هوش مصنوعی با حضور روح الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور و رییس شورا و اعضای این کارگروه اجرا شد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور در شروع این جلسه با اشاره به اینکه اهمیت و ضرورت هوش مصنوعی بر کسی پوشیده نیست و فرصت محدودی برای حرکت هم گام با توسعه بیش از پیش این حوزه داریم، عنوان کرد: اعضای این کارگروه به اتفاق بر این باور هستند که فناوری هوش مصنوعی در آینده بسیار نزدیک، تحولات جدی را در تمامی عرصه های زندگی بشر رقم خواهد زد.
دهقانی افزود: بعد از رونمایی تنها یکی از ابزارهای توسعه یافته هوش مصنوعی یعنی چت جی پی تی، این اهمیت از طرف مردم بیش تر احساس شد و موجی از توجه بین متخصصان شکل گرفت. آمارها و ارقام نشان میدهد که کشورهای مختلف همچون کشورهای همسایه، سرمایه گذاری های عظیمی را روی توسعه هوش مصنوعی انجام داده اند و اقدامات جدی سلبی و ایجابی را در راه توسعه این فناوری صورت می دهند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان با تکیه بر این که خیلی از افراد صاحب نفوذ، شناخته شده و تأثیرگذار عرصه فناوری و نوآوری، اظهار نظرهای جدی را در عرصه هوش مصنوعی صورت داده اند و مسأله هوش مصنوعی یک موضوع غیر واقعی، انتزاعی، احساسی و دور از دسترس نیست، افزود: تحولات کشورها و تلاش جدی برای کسب فرصت در این عرصه، زمان و فضای دست یابی به موفقیت در این زمینه را بسیار محدودتر می کند؛ بدین سبب در عرصه هوش مصنوعی، زمان کافی برای اقداماتی از جنس ترویج، تدوین نقشه راه و … نیست و می بایست سریعاً قدمهای عملیاتی در این راه برداریم.
وی اضافه کرد: طی جلساتی با رییس جمهور، اهمیت موضوع هوش مصنوعی و الزامات حرکت در راه تسلط بر این فناوری، عنوان شد و دکتر رئیسی ضمن تاکید بر اهمیت این حوزه با صراحت و جدیت بر ایجاد مجموعه ای با مشخصات متناسب این حوزه تاکید نمودند که منجر به ایجاد شورای ملی راهبری هوش مصنوعی شد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، هدف از ایجاد شورای ملی راهبری هوش مصنوعی را در گام نخست توسعه و پیشبرد هوش مصنوعی در کشور به کمک بخش خصوصی و مردم دانست و اضافه کرد: در شروع مسیر ایجاد این شورا، تصمیم بر این شد که باتوجه به نیاز مبرم به سرمایه گذاری های کلان با بهره گیری از مدلهای مشارکتی برای نقش آفرینی مردم و بخش خصوصی، دولت بیش تر به سمت ایجاد زیرساخت برود و بازیگران اصلی این حوزه مردم باشند. مانند تجربه توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور که با توسعه نسل چهارم اینترنت همراه و زیرساخت های ارتباطی توسط دولت و در دسترس قرار گرفتن تلفن های هوشمند صورت گرفت و در حقیقت مردم، بازیگران اصلی توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور شدند. بطوریکه حالا نزدیک به هفت درصد اقتصاد کشور متعلق به این حوزه است.
دهقانی افزود: جمع بندی این بود که با ایجاد شورای راهبری هوش مصنوعی، یک سری کار مشخص و زیرساختی در سه کلان حوزه شامل «تأمین داده»، «پردازش داده» و «ذخیره سازی ابری داده » تعریف شود و یک اپراتور سرویس دهنده، خدمات لازم را برای توسعه به مردم ارائه بدهد.
وی با اشاره به اینکه این شورا قصد تصدی گری، تنظیم گری و مداخله گری در عرصه هوش مصنوعی را ندارد و بدنبال پیشبرد این عرصه با هماهنگی و تسهیل گری است، اضافه کرد: این شورا دارای ماهیت بطورکامل اجرائیست و قصد تصدی گری و تنظیم گری در این زمینه را ندارد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهور، هدف از تشکیل مرکز ملی هوش مصنوعی را ایجاد مرکزی برای پیگیری امور و ایجاد جریان توسعه همه جانبه هوش مصنوعی عنوان نمود و اضافه کرد: این مرکز بدنبال تصدی گیری در هوش مصنوعی نیست و مقرر است با یک ساختار چابک، پویا و هم افزا، هماهنگی ها و تسهیل گری ها را در راه جریان توسعه هوش مصنوعی صورت دهد.
دهقانی درباره ی تامین مالی و بودجه پیش بینی شده برای این حوزه اظهار داشت: باتوجه به پیش بینی های انجام شده برای سال آینده، تلاش می نماییم تا با جذب اعتبار پنج هزار میلیارد تومانی معادل ۱۰۰ میلیون دلار، زیرساخت های لازم برای اپراتوری هوش مصنوعی و با مشارکت بخش خصوصی و عمومی تامین شود.
گفتنی است در این جلسه، اعضای کارگروه شورای ملی راهبری هوش مصنوعی هم به بیان دیدگاه های خود پرداختند و قرار شد سلسله نشست های کارگروه با هدف رسیدن به جمع بندی و تدوین یک راهبرد جامع برای ایجاد اولین شورای ملی راهبری هوش مصنوعی بصورت هفتگی و با مشارکت همه دستگاه های نقش آفرین و اثرگذار، تشکیل گردد.

منبع: