در دومین گردهمایی باشگاه صادراتی ها؛ برترین شرکت های صادراتی دانش بنیان کشور معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند

به گزارش خط رند ۹۱۲، در دومین گردهمایی باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان برترین شرکتهای صادراتی دانش بنیان کشور معرفی و مورد تقدیر قرار گرفتند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، دومین گردهمایی باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان، بامداد امروز با حمایت مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، کریدور صادرات و کریدور فناوری تا بازار برگزار شد که طی آن از شرکتهای برتر صادراتی تقدیر گردید.
باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان با مأموریت ارتقای برند ملی در بازارهای بین المللی در سال ۹۸ آغاز به کار کرد. ایده ایجاد این باشگاه از آن جا شکل گرفت که خیلی از شرکتهای دانش بنیان داخلی برای رقابت با دیگر شرکتهای بین المللی آماده می شدند، اما در عمل به میزان فروش خوبی دست پیدا نمی کردند. بعد از بررسی و تحقیقات مختلف مشخص شد، برند ملی ایران در جهان احتیاج به ارتقا دارد. تا جایی که اگر این برند و نام به جایگاه اصلی خود دست نیابد، فروش شرکتهای ایرانی توانمند ضربه جبران ناپذیری را متحمل می شود.
باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان در جهت همین هدف شکل گرفت و بعد از آن آغاز به پیگیری سه وظیفه ارزیابی، عارضه یابی و توانمندسازی کرد.
ارائه خدمت به شرکت ها متناسب با نیاز آنها صورت می گیرد. ازاین رو ابتدا باید جایگاه شرکت ها طی فرایند ارزیابی مشخص شود. از آن جا که ارزیابی شرکت ها با هدف توانمندسازی صادراتی آنها صورت می گیرد، معیارهای ارزیابی هم باید با همین هدف تعیین شود. بعد از شروع فاز مطالعاتی و مشاوره با نخبگان این حوزه معیارهای ارزیابی صادراتی، ساخت ایران بودن، برخورداری از تیم متخصص، های تک بودن، توان تولید انبوه، دریافت مجوزهای لازم کیفیت عملکردی، سابقه فروش داخلی، سابقه صادراتی، برخورداری از محصول دارای کیفیت مطلوب از نظر طراحی صنعتی، رفتار حرفه ای در تعاملات بین المللی، برخورداری از وبسایت مطلوب به زبان انگلیسی، قابلیت رقابت از نظر قیمت، ظرفیت عرضه خدمات بعد از فروش بین المللی و برخورداری از تاییدیه ها و استانداردهای بین المللی تعیین شد.
پس از بررسی معیارهای ارزیابی، بنا بر وزن هریک از شاخص ها، امتیازی برای شرکت تعیین می شود. مجموع امتیازات شرکت به همراه میزان فروش در بازار بین الملل سطح آن شرکت را در مقایسه با دیگر شرکت ها مشخص می کند. در باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان (IHTECC) پنج سطح زیر برای شرکت ها وجود دارد:
شرکت های مستعد
شرکت های دو ستاره
شرکت های سه ستاره
شرکت های چهارستاره
شرکت های پنج ستاره
شروط احراز هر سطح در جدول زیر مشخص شده است:

در سال ۱۴۰۱ تعداد هزار و ۳۰۰ شرکت ارزیابی فنی شدند که از این میان ۹۵۷ شرکت با ارزیابی کامل ستاره های صادراتی خویش را دریافت نمودند. با تعیین ستاره های صادراتی هر شرکت نسبت به جایگاه و پتانسیل خود برای صادرات آگاه شده و می تواند درصدد رفع مشکلات خود برآید و برای ارتقا به سطوح بالاتر تلاش کند.
برای عارضه یابی شرکتهای عضو باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان(آی اچ تک) هم برنامه ای تدارک دیده است. باشگاه با عرضه گزارش عارضه یابی به شرکت ها، نقش چشم بینای آنها در راه صادرات را ایفا می کند.
مراحل ارزیابی و عارضه یابی در دیگر مراکز با هزینه های هنگفت صورت می گیرد، این در حالیست که باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان این فرایند را به صورت کاملا مجانی برای شرکتهای دانش بنیان انجام می دهد.
پس از ارزیابی و شناخت عارضه های شرکتهای دانش بنیان، نوبت به توانمندسازی آنان با رفع مشکلات و کمبودها می رسد. برخی مشکلات شرکت ها بنیادی هستند و احتیاج به اصلاح ساختاری دارند. برخی دیگر مثل دریافت مجوز و استانداردهای بین المللی با حمایت های مالی شرکت ها رفع می شوند. در گام بعدی جایگاه شرکت در یک سطح خوب تثبیت می شود و بعد از آن احتیاج به ارتقای جایگاه آنها ایجاد می شود. در تمام این مراحل باشگاه شرکتهای صادراتی دانش بنیان حامی شرکت هاست. همینطور این مرکز با برنامه های مختلف تلاش در تسهیل روند توانمندسازی و رشد شرکت ها دارد. این برنامه ها نشان دهنده ی رویکرد فعالانه ی باشگاه در رشد و توسعه بازار جهانی شرکتهای دانش بنیان صادراتی دارد. این برنامه ها شامل موارد زیر می شود:
ایجاد و ساماندهی دفاتر صادراتی در کشورهای هدف
تشکیل کنسرسیوم های تخصصی صادرات ایجاد برند مشترک
کمک به تأمین مالی شرکت ها در راه صادرات توسعه بازار خدمات تخصصی
ایجاد سبد محصول صادراتی
در حاشیه این گردهمایی از ۱۱ شرکت ۵ ستاره و ۱۰۰ شرکت ۴ ستاره و شرکتهای برتر صادراتی تقدیر به عمل آمد.
اسامی شرکتهای پنج ستاره به شرح زیر است:
مهندسی و ساخت توربین مپنا-توگا در حوزه ماشین آلات و تجهیزات پیشرفته
توسعه صنایع نفت و گاز سرو در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر تکنولوژی های شیمیایی
تولیدی صنعتی پکا شیمی در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر تکنولوژی های شیمیایی
تولیدی آمیزه های پلیمری ابهر زنجان در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر تکنولوژی های شیمیایی
نانو فناوران داروئی الوند در حوزه دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان
پویا پلیمر تهران در حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر تکنولوژی های شیمیایی
ایران ترانسفو در حوزه برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستمهای خودکار
ترانسفورماتور توزیع در حوزه برق و الکترونیک، فوتونیک، مخابرات و سیستمهای خودکار تحقیقاتی و تولیدی
سینا ژن در حوزه دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان
آریوژن فارمد در حوزه دارو و فرآورده های پیشرفته حوزه تشخیص و درمان
پارت گوالدر حوزه مواد پیشرفته و محصولات مبتنی بر تکنولوژی های شیمیایی