بهره برداری از ایستگاه لرزه نگاری دائمی در جزیره کیش

به گزارش خط رند ۹۱۲، نخستین ایستگاه لرزه نگاری دائمی باند پهن کیش با حمایت سازمان منطقه آزاد کیش افتتاح شد و در خلال یک ماه اخیر به صورت آزمایشی فعالیت خویش را شروع کرد و وارد مدار خدمات دهی ایستگاه های لرزه نگاری در سطح محلی، استانی و ملی شد.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، با راه اندازی این ایستگاه لرزه نگاری در جزیره کیش، رصد فعالیت لرزه ای گسل ها، ثبت و اطلاع رسانی زمین لرزه ها و پیش آگاهی و پیش اخطار زمین لرزه ها، با ثبت خرد لرزه ها بهتر و مناسب تر فراهم می شود.
ایجاد این ایستگاه در جهت تقویت و توسعه زیرساخت های مدیریت بحران زلزله در سطح کشور و اجرای برنامه توسعه ایستگاه های لرزه نگاری در سطح محلی با هدف هوشمندسازی مدیریت بحران زلزله و رصد بهتر و مطلوب تر فعالیت لرزه ای گسل ها انجام شده است.
محمدرضا حاتمی، رئیس موسسه ژئو فیزیک در اینباره اظهار داشت: هدف اصلی از طریق اندازی ایستگاه های لرزه نگاری در این مناطق رصد مناسب تر فعالیت لرزه ای گسل ها به صورت محلی، ثبت، پایش و اعلام بموقع و دقیق تر زمین لرزه های رخ داده و ثبت خرد لرزه ها توسط ایستگاه های لرزه نگاری محلی با هدف پیش آگاهی و پیش اخطار برای آمادگی عمومی پیش از وقوع زلزله است.
حاتمی افزود: بکارگیری اطﻼعات ثبت شده برای انجام مطالعات و جانمایی ساختگاه های مهم و حیاتی، بکارگیری اطﻼعات ثبت شده برای مطالعات پهنه بندی و ریز پهنه بندی خطر زلزله در سکونتگاه ها برای برنامه ریزی و اقدامات مورد نیاز در حوزه مدیریت بحران شهری و روستایی و برنامه های توسعه ای و بکارگیری اطﻼعات ثبت شده برای اهداف علمی و پژوهشی متخصصین و دانشجویان از دیگر اهداف ایجاد ایستگاه های جدید است.
وی افزود: عملیات اجرایی ایستگاه لرزه نگاری جدید دائمی باند پهن درمیمند بخش فارغان شهرستان حاجی آباد استان هرمزگان، شهرستان شاهرود استان سمنان، شهرستان جم استان بوشهر، شهرستان راز استان خراسان شمالی، دانشگاه اراک و دانشگاه خوارزمی کرج درحال انجام بوده و پیشبینی می شود که بهره برداری از این ۶ ایستگاه در مدت ۶ ماه آینده انجام پذیرد.
همینطور بهزاد پورمحمد، معاون اجرایی مرکز لرزه نگاری موسسه ژئو فیزیک اظهار داشت: در سال آینده ایجاد ۱۱ ایستگاه لرزه نگاری جدید در مناطق پر خطر استانهای اردبیل، ایلام، خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، قم و خراسان رضوی و هرمزگان (جزیره قشم) در دستور مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک قرار دارد.
وی اظهار امیدواری کرد با حمایت سازمان مدیریت بحران کشور، سازمان برنامه بودجه کشور، استانداری های مربوطه، سازمان ها و مراکز ذیربط، عملیات اجرایی این ایستگاه ها هم آغاز شود و تا پایان سال۱۴۰۳ مورد بهره برداری قرار گیرد.
معاون اجرایی مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئو فیزیک از مجهز شدن تمامی استانداری به «سامانه اطﻼع رسانی برخط زمین لرزه» از راه مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک در سال آینده اطلاع داد و اضافه کرد: این مهم با هدف تقویت زیرساخت های مدیریت بحران زلزله و هوشمندسازی مدیریت بحران صورت خواهد گرفت.

منبع: