تصاویر جدید از ورود مجدد ماهواره مرده اروپا به جو زمین

به گزارش خط رند ۹۱۲، تصاویر «رادار ردیابی و تصویربرداری»، صدمه وارد شده به ماهواره مرده «ERS-2» اروپا را در مدارهای نهایی آن نشان داده است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، «آژانس فضایی اروپا»(ESA) تصاویری را منتشر نموده است که بعضی از مدارهای نهایی طی شده بوسیله ی یک ماهواره اروپایی را قبل از بازگشت آتشین آن به جو زمین نشان می دهند.
به نقل از یاهو نیوز، ماهواره سنجش از دور اروپا معروف به «ERS-2» که به اندازه یک اتوبوس مدرسه بود، روز ۲۱ فوریه حدودا ۲۹ سال بعد از پرتاب در آوریل ۱۹۹۵، بر فراز اقیانوس آرام باردیگر به جو سیاره ما وارد شد.
«رادار ردیابی و تصویربرداری»(TIRA) در «موسسه فیزیک فرکانس بالا و روش های رادار فراونهوفر»(Fraunhofer FHR)، این ماهواره را در روزها و ساعتهای قبل از مرگ آن رصد کرد.
هر چه زمان بیشتری می گذرد، زباله های فضایی به یک معضل بزرگ تر و قابل مشاهده تر تبدیل می شوند. تصاویر ترکیبی رادار ردیابی و تصویربرداری – که در آنها رنگ نشان دهنده شدت پژواک رادار است و نه دما – کمانش و خمش یکی از آرایه های خورشیدی ERS-2 را به نمایش می گذارند که زودتر از حد انتظار رخ می دهد. این نکات می توانند پیامدهایی را برای درک چگونگی رفتار فضاپیماها هنگام ورود مجدد به جو داشته باشند.
آژانس فضایی اروپا در اطلاعیه ای نوشت: اگر آرایه خورشیدی ERS-2 سست بوده و به صورت مستقل یک روز زودتر حرکت کرده باشد، احیانا سبب شده که ماهواره به یک روش غیر قابل انتظار در تعامل با جو قرار بگیرد.
داده های دقیق در مورد ورود مجدد ماهواره حالا درحال ارزیابی هستند. پرسش جالب اینست که آیا کمانش آرایه می تواند با ورود مجدد کمی دیرتر از زمان پیشبینی شده مربوط باشد یا خیر. به قول آژانس فضایی اروپا، این نتیجه می تواند به بهبود پیشبینی ورود مجدد طبیعی در آینده کمک نماید.
ماهواره ERS-2، یک ورود مجدد طبیعی یا کنترل نشده را در جو ایجاد کرد. سوخت و باتری های آن برای کاهش خطر انفجارهای عامل ایجاد زباله در مدار تخلیه شدند. اعضای مأموریت، ماهواره را رها کردند تا توسط گرانش و تاثیر جو به زمین کشیده شود.
آژانس ها و شرکتهای فضایی حالا به سمت ورود مجدد کنترل شده حرکت می کنند که به باعث آن، اپراتورها عمدا یک فضاپیما را در مناطق کم جمعیت زمین مانند اقیانوس آرام جنوبی فرود می آورند.

منبع: