لغو ناگهانی سفر ۳ فضانورد به ایستگاه فضایی بین المللی

به گزارش خط رند ۹۱۲، مأموریت سه فضانورد با موشک روسیه که قرار بود به سمت ایستگاه فضایی پرتاب شوند، تنها ۲۱ ثانیه قبل از برخاستن از زمین متوقف گردید.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، یک موشک روسی سایوز که حامل سه فضانورد عازم ایستگاه فضایی بین المللی بود که در داخل فضاپیمای خود منتظر نشسته بودند، روی سکوی پرتاب لغو نادری از مأموریت را تجربه نمود.
به نقل از اسپیس، این لغو مأموریت تنها ۲۱ ثانیه قبل از پرتاب موشک سایوز رخ داد.
فضانورد ناسا، تریسی کالدول دایسون (Tracy Caldwell Dyson)، فضانورد روسی، اولگ نویتسکی (Oleg Novitskiy) و مارینا واسیلوسکایا (Marina Vasilevskaya) از بلاروس قرار بود روز پنجشنبه در ساعت ۹: ۲۱ بامداد به وقت منطقه زمانی شرقی از پایگاه بایکونور در قزاقستان به ایستگاه فضایی بین المللی (ISS) پرتاب شوند.
به قول راب ناویاس (Rob Navias)، سخنگوی ناسا؛ پرتاب سایوز به ایستگاه فضایی متوقف شده است. او اضافه کرد: امروز هیچ بازدیدکننده ای از ایستگاه فضایی بین المللی وجود ندارد. فرصت بعدی برای پرتاب، بامداد شنبه خواهد بود.
تا به این لحظه علت لغو مأموریت، تمام شدن باتری بیان شده است. یوری بوریسف (Yuri Borisov)، مدیر کل روسکاسموس در اطلاعیه ای که در حساب تلگرام آژانس فضایی روسیه انتشار یافته، گفته است: دلیل مشخص شده است، ما در جلسه کمیسیون دولتی متوجه شدیم که دلیل آن افت ولتاژ منبع جریان شیمیایی بوده است.
ناویاس می گوید که لغو پرتاب بوسیله ی یک سیستم خودکار کمی پیش از احتراق موتور شروع شد. آژانس فضایی روسیه معروف به روسکاسموس، مدت کوتاهی بعد از لغو مأموریت، مهندسان را به سکوی پرتاب فرستاد تا مطمئن شوند که وسیله نقلیه سالم می باشد و سرنشینان می توانند بیرون بیایند.
ناویاس اظهار داشت: موشک سالم می باشد و تمام عملیات سوخت رسانی متوقف شده است. همه دستورات ایمنی در موشک اجرا شده است، ازاین رو هیچ خطری برای خدمه وجود ندارد. آنها کاملا در امنیت هستند.
موشک های سایوز روسیه و فضاپیمای سایوز سرنشین دار آن، وسایل نقلیه حمل ونقلی هستند که به صورت منظم فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین المللی می برند و از آن باز می گردانند. در طول تاریخ ۲۴ ساله ایستگاه فضایی و همینطور در برنامه قبلی ایستگاه فضایی میر روسیه از این فضاپیما برای پروازهای سرنشین دار استفاده می شده است.
لغو مأموریت قبل از پرتاب برای موشک های سایوز بسیار نادر است.
دایسون، نوویتسکی و واسیلوسکایا مقرر است برای پیوستن به سایر فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی ماموریتی را به فضا انجام دهند. دایسون و نویتسکی قصد دارند ۶ ماه را در ایستگاه فضایی بعنوان بخشی از خدمه اکسپدیشن ۷۱ (Expedition 71) بگذرانند، در حالیکه واسیلوسکایا مقرر است اقامتی ۱۲ روزه داشته باشد.
زمان دقیق پرتاب این سه مسافر فضایی مشخص نمی باشد. در حالیکه روسکاسموس گفته است که پنجره بعدی برای پرتاب در روز شنبه باز می شود، مهندسان سازنده موشک سایوز باید بفهمند که چرا پرتاب روز پنجشنبه سایوز متوقف گردید و هر گونه اصلاحات لازم را انجام دهند.

منبع: