بررسی تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی

خط رند ۹۱۲: پژوهشگران دانشگاهی موفق شدند تحقیقاتی را به ثمر برسانند که در بررسی دقیق تر تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی مؤثر است.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، حامد دانشور، دانش آموخته دکتری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «مدل سازی و تحلیل تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده توان با ترانزیستور گسسته در محفظه شیلد روزنه دار» با اعلان اینکه تقویت کننده توان یکی از بخش های اصلی هر تجهیز مخابراتی است، اضافه کرد: تأثیرپذیری الکترومغناطیسی این تقویت کننده یکی از مسائل مهم در عملکرد این تجهیزات است.

وی اشاره کرد: پژوهش های انجام شده در این عرصه، عملکرد کل مدار تقویت کننده تحت تابش میدان های الکتریکی مجاور آنرا بصورت همزمان مورد تحلیل قرار نمی دهند. در این پژوهش، عملکرد کل مدار تقویت کننده توان تحت تابش میدان الکتریکی در یک محفظه شیلد روزنه دار بصورت تمام موج تحلیل شد.

بگفته محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر، برای انجام این طرح، ابتدا یک تقویت کننده توان با مشخصات موردنظر طراحی شد و سپس این تقویت کننده برای کاهش اثرات میدان های تابشی مجاور درون یک محفظه شیلد روزنه دار قرار گرفت.

وی افزود: در ادامه با تحت تابش قراردادن این محفظه، تأثیرپذیری عملکرد تقویت کننده توان تحلیل شد.

فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: با بهره گیری از نتایج و روش ارائه شده در این طرح می توان تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تجهیزات مخابراتی مختلف نظیر موبایل و ماهواره های مخابراتی را با دقت بیشتر مورد بررسی قرار داد.

دانشور با اشاره به اینکه این طرح با راهنمایی دکتر احد توکلی و دکتر پریسا دهخدا از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر انجام شده است، اظهار داشت: از نتایج حاصل از این پژوهش تا حالا دو مقاله انتشار یافته که تمرکز اصلی آنها روی تحلیل تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده با تعمیم روش عددی تفاضل محدود حوزه زمان است.

وی ادامه داد: برای ادامه این پژوهش، با فراهم کردن ترانزیستور مورد استفاده در طراحی تقویت کننده توان موردنظر و ساخت این تقویت کننده، می توان نتایج حاصل از این پژوهش را با نتایج حاصل از اندازه گیری صحت سنجی کرد.

وی با اشاره به خاصیت های این پژوهش اظهار داشت: دقت بالاتر در تحلیل تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت توان در مقایسه با روش های دیگر و تحلیل های نرم افزاری و همین طور کاهش تأثیرپذیری الکترومغناطیسی تقویت کننده های توان کاربردی در تجهیزات مخابراتی مختلف به کمک محفظه شیلد روزنه دار از خاصیت های این تحقیق بوده است.

منبع: