کنترل بار مصرفی مشترکان برق با اینترنت اشیاء در تابستان

به گزارش خط رند ۹۱۲ به دنبال امضای سند اقدام مشترک وزارت خانه های نیرو و فناوری اطلاعات با رویکرد تحول دیجیتال، شرکت توانیر برای اولین بار در تابستان امسال پایلوت کنترل بار مصرفی مشترکان برق را به کمک اینترنت اشیا(IOT) در سه شرکت توزیع برق اجرایی می کند.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و امور برق مشترکان شرکت توانیر در نشستی با سوژه اینترنت اشیا درباب برنامه ها و اقدامات صنعت برق در حوزه تحول دیجیتال و مدیریت مصرف برق، سند برنامه اقدام مشترک وزارت خانه های نیرو و فناوری اطلاعات و ارتباطات را از نتایج خوب نشست اینترنت اشیا و در امتداد توسعه کاربرد تکنولوژی های جدید ICT در صنعت آب و برق با رویکرد تحول دیجیتال عنوان نمود.
هادی مدقق، کاربرد اینترنت اشیا در حوزه مدیریت مصرف برق، حذف قبوض کاغذی و توسعه طرح فهام و اجرای آن در بخش خانگی را از دیگر موضوعات این نشست برشمرد.
در ادامه شقایق یوسفی از دفتر مدیریت مصرف و خدمات مشترکین توانیر به تبیین روش های نوین مشارکت مشترکان در مدیریت بار و مصرف انرژی مبتنی بر اینترنت اشیا از طرف این شرکت پرداخت که شامل برنامه کنترل مستقیم بار(DLC) و برنامه خرید بار منفی از تجمیع کننده ها ست.
وی قیمت گذاری زمان استفاده، کاهش قطع بار صنایع و بخش های کشاورزی و اداری، طرح ذخیره عملیاتی، کنترل سیستم بار و بسته ۰۹۸ را از دیگر برنامه های مدیریت بار و مصرف انرژی عنوان نمود.
وی نتایج بهره گیری از برنامه کنترل مستقیم بار روی ۲۸۰ هزار آبگرم کن خانگی را ۳۳۰ مگاوات صرفه جویی سالانه برشمرد و این برنامه را روی سایر ادوات مصرفی از قبیل پمپ های آب، سیستم های سرمایشی و غیره قابل اجرا دانست.
یوسفی با اشاره به شناسایی ده ها شرکت فعال کشور در حوزه اینترنت اشیا از طرف شرکت توانیر، از توانمندی شرکت های داخلی در ساخت ادوات و سیستم های کنترلی بومی در این حوزه آگاهی داد و اجرای پایلوت در ساختمان های سه شرکت توزیع برق تهران بزرگ، خراسان شمالی و غرب مازندران با ادوات بومی را همچون اقدامات انجام شده ذکر کرد.
وی افزود: نسخه نخست آن ساخت دستگاه کنترل کننده CEEM با امکان قطع و وصل و تنظیم دمای کولر و اتصال به اینترنت بوسیله سیم کارت و نسخه دوم با قابلیت طراحی و ایجاد سامانه برای کنترل بارهای سرمایشی و استقرار سرور مورد نظر در شرکت توزیع با قابلیت تنظیم از طریق دور چیلرهای گازی است که به تعداد ۴۵۰ عدد در این سه شرکت نصب شده و انرژی صرفه جویی شده آن در تابستان، بیشتر از ۷۴ مگاوات ساعت است و آئین نامه ای با عنوان برنامه پاسخگویی بار هوشمند اینترنت اشیا (IOT) برای آن طراحی شده است.
وی در ادامه چگونگی مشارکت بخش خانگی و تجاری کوچک با واسطه نهاد تجمیع کننده Aggregator را تشریح و از تدوین آئین نامه مربوط به آن آگاهی داد و اضافه کرد: اجرای این برنامه در چارچوب پروژه پایلوت در تابستان ۹۸ از طرف یک تیم در پژوهشگاه نیرو در حال پیگیری است.