چرا برخی برای خرید محصولات اپل اصرار دارند؟

خط رند ۹۱۲: یک کارشناس فناوری اطلاعات معتقد می باشد در شرایطی که اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور حذف شده اند و حتی با اکانت های اینترپرایز هم بیش تر از چند هفته در این مارکت دوام نمی آورند، اصرار کاربران برای خرید گوشیهای آیفون عجیب است و اما اگر این مساله ادامه دار باشد، در سال های پیش رو تعداد کاربران سیستم عامل iOS در ایران کم می شود.
به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، در حالیکه در ایران صدها برنامه نویس مستعد iOS وجود دارد و کسب وکارهای بسیاری، اپلیکیشن های خودرا در مارکت آنلاین اپل قرار می دهند، متأسفانه کاربران همیشه با مشکلاتی در استفاده از اپلیکیشن های بین المللی و حتی داخلی بوسیله اپ استور روبه رو بودند.
خطای ۱۰۰۹ یکی از شناخته شده ترین این مشکلات است که مدت ها موجب آزار کاربران ایرانی بود و در حالیکه با ایجاد محدودیت و تحریم های آمریکا، خیلی از شرکت ها سراغ استفاده از اکانت های اینترپرایز (Enterprise) رفتند، حالا عمر همین اکانت ها هم محدود شده و کسب وکارها را به استفاده از نسخه وب ناچار کرده است، هرچند خیلی از برنامه نویسان این حوزه در همین مدت کارشان را از دست داده اند.
در این راستا میلاد نوری -کارشناس فناوری اطلاعات- در گفت و گو با ایسنا، با بیان این که سیستم عامل اپل با اندروید متفاوت می باشد، توضیح داد: اپل از همان ابتدا سیستم عامل خودرا بسته نگه داشته و گفته غیر از اپ استورهای خودش، هیچ راه جایگزینی برای نصب اپلیکیشن ها وجود ندارد. اما در اندروید شما می توانید اپلیکیشن را از مارکت های دیگر و حتی لینک مستقیم نصب کنید. در اپل این اتفاق نیفتاده و هر جایگزین دیگری مانند مارکت های دیگر که با اکانت های اینترپرایز و یا لینک مستقیم منتشر می شدند، در واقع در بک گراند با یک اکانت به اپل متصل بودند و کنترلشان دست اپل بود.

اپل اعلام نموده بود که به ایرانیان سرویس نمی دهد
وی با اشاره به حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور، اظهار نمود: قضیه حذف اپلیکیشن های ایرانی چند ماه پیش اتفاق نیفتاده و مربوط به دو سال پیش است. اپل از زمانی که اپلیکیشن های ایرانی روی سیستم عامل آی اواس قرار گرفتند، اعلام نموده بود که به ایرانیان سرویس نمی دهد. اپلیکیشن هایی هم که تا آن زمان روی اپل بودند، هویتی غیرواقعی داشتند و ما هم خودمان آگاه بودیم کاری که می نماییم، برخلاف قانون است.
این کارشناس افزود: با این وجود، اپل در ماه های اخیر محدودیت ها و سیستم نظارتی اش را روی اپلیکیشن های ایرانی بیشتر کرد و صرف اینکه این اپلیکیشن به یک کسب و کار ایرانی مرتبط بود،. فارغ از اینکه پرداخت دارد یا ندارد و یا فارسی است یا انگلیسی، آنها را حذف نمود. حتی اپلیکیشن هایی بودند که کاملاً بلاعوض بودند و کسب وکاری نبودند، مثلاً اپلیکیشنی که هشدارهای زلزله را در شهرهای مختلف اطلاع رسانی می کرد که حتی پرداختی هم رویش نبود که آنرا هم حذف نمود.
نوری با اشاره به اینکه سپس آن خیلی از شرکت های بزرگ، اکانت اینترپرایز درست کردند و شرکت های کوچک تر روی مارکت های مشابه رفتند، اضافه کرد: روش کار این مارکت ها هم این طور است که آنها در پس زمینه خودشان اکانت اینترپرایز دارند. در صورتیکه اپل در قوانینش درباره اکانت های اینترپرایز آورده که این اکانت ها فقط برای تست درون سازمانی است و اگر شما اپلیکیشنی را با اکانت اینترپرایز در اختیار کاربر نهایی قرار دهید، قوانین اپل را در این زمینه دور زدید.

حذف اپلیکیشن های ایرانی بیشتر صدا کرد
ایشان سپس با اشاره به حذف اکانت های اینترپرایز از اپ استور توضیح داد: این اقدام اپل اصلاً محدود به اپلیکیشن های ایرانی نبود. یک سری شرکت ها از اکانت اینترپرایز اپل سوءاستفاده کرده و اپلیکیشن هایی را که خلاف قوانین اپ استور بود، با اکانت اینترپرایز منتشر می کردند. زمانی که این اپلیکیشن ها زیر ذره بین قرار گرفتند، اپل اکانت های اینترپرایز را با جزئیات بیش تری بررسی کرد اما از آنجائیکه اپلیکیشن های ایرانی هم اکثراً در اکانت های اینترپرایز قرار داشتند، نسبت به اپلیکیشن های سایر کشورها سروصدای بیش تری کرد، اما کسی که از اول اپلیکیشن خودرا روی اکانت اینترپرایز اپل قرار داده، آگاه بوده که این مساله خلاف مقررات اپل است.
نوری در پاسخ به اینکه چاره مقابله با این اقدام اپل چیست، اظهار داشت: راه کار جایگزینی وجود ندارد. اکانت اینترپرایزی که امروز ایجاد می کنید هم امکان دارد همان فرآیند را طی کند، با این تفاوت که الان نظارت و سخت گیری اپل بیش تر شده است. قبلاً با اکانت اینترپرایز ممکن بود اپلیکیشن تان سه ماه کار کند اما الان سه هفته شده و این مساله هزینه زیادی را به شرکت ها تحمیل می کند، برای اینکه برای هر اکانت اینترپرایز باید ۳۰۰ دلار هزینه کنند که این هزینه با هربار بسته شدن یک اکانت، هربار تکرار می شود. خیلی از کسب وکارهای بزرگ هم روی وب آمدند و نسخه PWA خودرا فعال کردند و جایگزین نهایی که همیشه جواب می دهد، باز همین است.
وی با اشاره به مشکلات حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور بیان کرد: قسمتی از صدمه ای که وارد می شود، به بازار کار است. الان خیلی از توسعه دهندگان سیستم آی اواس، بازار کارشان محدود شده و در ایران شرکت های جدید سمت این سیستم عامل نمی روند. ما حدود ۴۵ میلیون دستگاه اندرویدی و هفت میلیون آی اواس شامل آیپد و آیفون در ایران داریم. بازار هفت میلیونی کسب وکارهایی که با آی اواس کار می کردند، موقتاً از بین رفته که با نسخه وب می توانند برخی از آنها را برگردانند، اما اگر این قضیه ادامه دار باشد، بالقطع در سال های پیش رو تعداد کاربران آی اواس در ایران کم می شود.

برخی می خواهند به هر نحوی از محصولات اپل استفاده کنند
این کارشناس فناوری اطلاعات افزود: مخصوصاً اگر تحریمی که مجلس اعلام نموده عملی شود، از آنجائیکه بازوی اجرایی اش رجیستری است، اگر آیفون در ایران تحریم شود و گوشی آیفون جدیدی رجیستر نشود، سپس سه سال تعداد دستگاه هایی که روی آی اواس هستند، کم می شود. اپل از روز اول اعلام نموده که به افراد و کسب وکارهای ایرانی سرویس نمی دهد. این اصرار خود کاربران ایرانی کمی غیرقابل درک است که می خواهند به هر نحوی از این سیستم استفاده کنند.
نوری با اشاره به تغییرات کاربران آی آواس در ایران در ماه های اخیر بیان کرد: اگر این تغییرات کم بوده، به سبب عدم آگاهی کاربر است. افرادی هستند که این روزها هنوز آیفون می خرند که خیلی اوقات اولین گوشی اپلی است که می خرند. این افراد آگاه نیستند که جهت استفاده از خیلی از اپلیکیشن ها گرفتار مشکل می شوند. اگر این کاربران آگاه بودند، شاید بسیاری از آنها گوشی آیفون نمی خریدند.
وی هم چنین اشاره کرد: این وضعیت ادامه دارد و چه بسا بدتر هم می شود. اپل قوانینی می گذارد که ما ایرانیان آنها را نقض می نماییم و اپل به جهت اینکه قوانینش سخت تر شود، نظارتش را بیش تر می کند. هم اکنون تنها راهکار این است که کسب وکارها دور اپل را خط بکشند و یک PWA طراحی نمایند که کاربران فعلی iOS بتوانند از آن استفاده کنند و به کاربران هم آگاهی دهند که از این به بعد روی اپل اپلیکیشنی نداریم. کاربران قدیمی هم می توانند گوشی اندرویدی بعنوان گوشی دوم داشته باشند و کاربران جدید هم سمت آیفون کمتر بروند.

منبع: