در استان بوشهر؛ فناوری نمک زدایی آب دریا برای گلخانه دریایی بومی سازی می شود

خط رند ۹۱۲: به زودی کشت اول طرح راه اندازی پایلوت گلخانه دریایی در استان بوشهر شروع می شود.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، طرح راه اندازی پایلوت گلخانه دریایی استان بوشهر عنوان پروژه ای است که با حمایت ستاد توسعه فناوری های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط زیست معاونت علمی و فناوری در دانشگاه خلیج فارس در حال انجام می باشد تا با انجام آن، فناوری تامین آب موردنیاز گلخانه بوسیله نمک زدایی آب دریا در کشور بومی سازی شود.
استان بوشهر منطقه ای خاص از نظر تولید محصولات خارج از فصل است. این مسئله موضوعی مهم برای کشور شمرده می شود برای اینکه قسمتی از نیاز کشور به محصولات غذایی را رفع می کند. از سویی این اقدام موجب افت منابع آب زیرزمینی می شود. پس باید به دنبال راهکاری برای حل این مشکل شد.
همچنین استان بوشهر ۹۰۰ کیلومتر با خلیج فارس ساحل دارد که می توان از این مساله بهره برد و از آب دریا برای کشاورزی استفاده نمائیم. در همین راستا راه اندازی و راه اندازی گلخانه هایی در ساحل مد نظر قرار گرفت تا از آب دریا برای تولید محصولات کشاورزی استفاده گردد.
علی دیندارلو عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس درباره این پروژه اظهار داشت: آب دریا شور است و به راحتی قابل استفاده برای کشاورزی نیست، پس راهکار آن نمک زدایی است. نمک زدایی آب دریا به چندین روش انجام می شود اما در این میان روش اسمز معکوس یا RO بیشترین سهم را برای شیرین کردن آب دارد. قیمت مناسب مزیت این روش است اما از سویی پساب زیادی تولید می کند که به شدت برای محیط زیست زیان آور است.
دیندارلو افزود: در استان بوشهر نیز خیلی از کشاورزان از این روش برای نمک زدایی آب استفاده می نمایند و پساب تولید شده را رها می کنند. باید فکری کرد برای اینکه دیری نمی گذرد، کل زمین های کشاورزی قابلیت کشت خودرا از دست می دهند و برای تولید ریزگرد مستعد می شوند.
وی عنوان کرد: راه اندازی این گلخانه ها کمک می نماید تا علاوه بر اشتغالزایی از لطمه به محیط زیست نیز جلوگیری شود. اگر روش اسمز معکوس را در ساحل استفاده نمائیم، هنوز مشکل تولید پساب وجود دارد بنا بر این باید به دنبال روشی دیگر بود. رطوبت زنی و رطوبت گیری روشی است که در این طرح استفاده کردیم. در این روش قسمتی از آب دریا بخار می شود و بقیه آن مجدد به دریا بازمی گردد. با کاربرد این روش پساب بسیار کمی تولید می شود.
دیندارلو اضافه کرد: این روش در دنیا نیز اخیرا در حال استفاده است و بومی کردن آن در کشور علاوه بر ارزآوری از خروج ارز نیز جلوگیری می کند. در این طرح قصد بومی سازی این روش در کشور را داریم.
به گفته وی، اهداف این طرح را باید بومی کردن فناوری نمک زدایی آب دریا، حفظ محیط زیست، حفظ منابع آب زیرزمینی و اشتغالزایی بدانیم. ۷۰ درصد شغل مردم در استان بوشهر کشاورزی است. این روش کمک بسیاری به کشاورزان منطقه می کند. هم اکنون زیرساخت ها برای انجام آن آماده شده است و در نظر داریم به زودی کشت اول را در گلخانه انجام دهیم.

منبع: