آلیاژی با خواص ویژه صنعت حمل و نقل ساخته شد

به گزارش خط رند ۹۱۲ محققان کشور موفق به ساخت قطعات آلومینیمی نانو ساختار در مقیاس آزمایشگاهی شدند که استقامت بالا و صرفه جویی در استفاده از مواد خصوصیت این فلز است و در صنعت حمل و نقل به کار می آید.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان دانشگاه امیرکبیر با پشتیبانی صندوق پشتیبانی از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری موفق به ساخت قطعات آلومینیمی نانو ساختار در مقیاس آزمایشگاهی شدند. دستاورد مهم آن تولید مواد با استقامت بالا و به اندازه کافی سبک است. پس می تواند کاربردهای گسترده ای در صنایع گوناگون داشته باشد.
کامران دهقانی مجری این طرح پژوهشی اظهار داشت: این مواد به صورت گسترده می تواند در صنایع حمل و نقل و هوافضا که علاوه بر بحث ایمنی، کاهش وزن هم از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد مورد توجه قرار گیرد. همینطور در این طرح دانش فنی تولید مواد فوق ریزدانه و نانو ساختار با روش ترکیبی جدید توسعه یافت و نمونه محصول تولید شده و آزمایشات لازم روی آن انجام شد.
به گفته وی، کوشش برای کاهش وزن وسیله نقلیه و از سویی بهبود مسائل ایمنی با تولید مواد خاص سال ها است که در حال انجام می باشد. تحقیقات مختلفی برای افزایش استقامت مواد و در کنار آن کاهش وزن و حجم مواد مورد استفاده در صنایع مختلف انجام شده است و تکنیک های مختلفی در این حوزه پیشنهاد شده است.
این محقق اضافه کرد: یکی از روش های افزایش نسبت استقامت به وزن مواد استفاده از روش های تغییر شکل پلاستیک شدید می باشد. استفاده از فرآیند ترکیبی تغییر فرم پلاستیک شدید و عملیات حرارتی پخت سختی برای اولین بار در این طرح عرضه شد. با استفاده از این روش امکان تولید مواد با نسبت استقامت به وزن بسیار بالا با قابلیت استفاده در صنایع حمل و نقل و در نتیجه مصرف انرژی کمتر و آلودگی کمتر وجود دارد.