تشدید محدودیت صادرات تراشه و ابزارهای تولید تراشه آمریکا به چین

خط رند ۹۱۲: دولت بایدن می خواهد ماه آتی محدودیت صادرات نیمه رساناهای مورد استفاده برای هوش مصنوعی و ابزارهای تولید تراشه به چین را تشدید کند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، چندین منبع مطلع به رویترز گفتند: وزارت تجاری آمریکا می خواهد مقررات جدیدی را برمبنای محدودیتهای اعلام شده در نامه هایی که اوایل امسال به سه شرکت آمریکایی (کی ال ای، لام ریسرچ و اپلاید متریالز) ارسال شده بود، منتشر کند. برنامه آمریکا برای مقررات جدید، قبل از این گزارش نشده بود.

این نامه ها که سه شرکت مذکور دریافت آنرا رسما تایید کردند، صادرات تجهیزات تولید تراشه به کارخانه های چینی که نیمه رساناهای پیشرفته را با فناوری ۱۴ نانومتری تولید می کنند را ممنوع کرده بود؛ مگر اینکه فروشنده، مجوز وزارت تجاری را دریافت کند.

این مقررات همین طور محدودیتهایی که وزارت تجاری ماه گذشته در نامه های ارسال شده به شرکتهای انویدیا و AMD برشمرده بود را تدوین می کند. در این نامه از این دو شرکت خواسته شده بود صادرات چندین تراشه رایانش هوش مصنوعی به چین را متوقف کنند؛ مگر اینکه مجوز مخصوص داشته باشند.

بعضی از منابع آگاه اظهار کردند: این مقررات، احتمالاً شامل اقدامات بیشتر مقابل چین است. این محدودیتها می تواند تغییر کند و انتشار این مقررات زمان بیشتری ببرد.

نامه های اطلاع رسانی وزارت تجاری اجازه می دهد پروسه طولانی نوشتن مقررات دور زده شده و محدودیتها به سرعت اعمال شوند اما این نامه ها، تنها برای شرکتهایی که آنها را دریافت می کنند، اعمال می شود.

تبدیل این نامه ها به قانون، دربرگیری آنها را گسترش می دهد و شرکتهای آمریکایی دیگری که فناوری مشابه تولید می کنند هم مشمول محدودیتهای صادراتی می شوند. این مقررات ممکنست برای شرکتهایی اعمال شوند که تلاش می کنند برتری انویدیا و AMD در بخش تراشه های هوش مصنوعی را به چالش بکشند.

شرکت اینتل و استارتاپ هایی مانند “سربراس سیستمز”، بازارهای رایانش پیشرفته مشابه را هدف می گیرند. اینتل اعلام نموده که وضعیت را به دقت زیر نظر دارد اما سربراس حاضر نشد در این زمینه، اظهارنظر کند.

یک منبع مطلع اظهار داشت: این مقررات ممکنست الزام دریافت مجوز برای صادرات محصولات حاوی تراشه های مورد نظر به چین را وضع کند. شرکتهای دل تکنولوژی، هولت پاکارد اینترپرایز و سوپر مایکرو کامپیوتر سرورهای دیتاسنتری را تولید می کنند که حاوی تراشه A۱۰۰ انویدیا هستند.

شرکتهای دل و هولت پاکارد اینترپرایز اعلام نمودند وضعیت را زیر نظر دارند اما سوپر مایکرو کامپیوتر اظهارنظر نکرد.

یک مقام وزارت تجاری حاضر نشد درباره ی اقدامات آتی اظهارنظر کند اما اشاره کرد بصورت کلی، ما با تغییر رگولاتوری بدنبال تدوین محدودیتهایی هستیم که در نامه های اطلاع رسانی اعلام شده اند.

این اقدام برنامه ریزی شده در امتداد تلاش دولت جو بایدن، رییس جمهور آمریکا، برای مقابله با پیشرفتهای چین بوسیله محدود کردن دسترسی به فناوریهایی صورت می گیرد که آمریکا هنوز برتری خودرا در تولید آنها حفظ نموده است.

بر اساس گزارش رویترز، اتاق تجاری آمریکا هفته گذشته به اعضای خود درباره ی محدودیتهای قریب الوقوع مربوط به تراشه های هوش مصنوعی و ابزارهای تولید تراشه هشدار داد. این گروه اعلام نمود مقرر است نهادهای ابررایانشی چین به فهرست سیاه تجاری اضافه شوند.

رویترز اولین بار در ژوییه گزارش کرد که دولت بایدن با جدیت درحال بررسی ممنوعیت صادرات ابزارهای تولید تراشه به کارخانه های چینی است که نیمه رساناهای پیشرفته را با بهره گیری از فناوری ۱۴ نانومتر و کوچکتر تولید می کنند.

دو منبع مطلع به رویترز گفتند: مقامات آمریکایی با متحدانشان لابی کرده اند تا آنها هم سیاستهای مشابهی را اجرا کنند و شرکتهای خارجی قادر نباشند فناوری که فروش آن برای شرکتهای آمریکا ممنوع شده است را به چین بفروشند.

منبع: