رمزارزها امنیت تضمین شده دارند؟!

خط رند ۹۱۲: رمزارزها تکنولوژی در حال رشدی هستند که به نظر امن می رسند اما ممکنست افراد در این عرصه مورد سوءاستفاده قرار بگیرند، برای همین سفارش می شود کاربران تا حد ممکن از وب سایت ها و صرافی های رمز ارز خارجی به سبب این که امکان پیگیری از آنها وجود ندارد، استفاده نکنند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از ایسنا، طی سالهای اخیر توجه به رمزارزها برای سرمایه گذاری در این بازار بمنظور حفظ ارزش پول و سرمایه جلب شد و افراد بسیاری وارد این حوزه شدند و علاوه بر سودهایی که برای برخی به همراه داشته، سوءاستفاده هایی نیز در پی این مساله از استخراج بدون مجوز تا مالباختگی با مبادله رمزارز غیرقانونی صورت گرفت.

فلسفه اصلی رمزارزها مبتنی بر تمرکززدایی است؛ به این معنا که فضایی نوین را در زمینه پولی و سایر حوزه ها تصویر می کند که بجای آنکه یک مرکز مبدأ اعتماد مردم مانند نهادهایی همچون بانکهای مرکزی داشته باشیم، جایگزین آن و برمبنای آنچه مردم به آن اقبال دارند، ارزشی ارائه شود.

اما از زمان شروع این بازار در سال ۲۰۰۹، حملات و سرقت های مختلفی از صرافی ها و کیف پول ها گزارش شده و یکی از نگرانی های سرمایه گذاران و معامله گران برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال امنیت این بازار بوده و هست. سرقت ها و حملات سایبری به صرافی ها، کیف پول ها و کلاهبرداری هایی که در حول رمزارزهاست، اطمینان افراد به امنیت در این بازار را از بین برده و این مساله خیلی از سرمایه گذاران را از ورود به این بازار منصرف می کند.

در همین رابطه رضا قربانی- رییس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی کامپیوتر استان تهران- درباره ی رمزارزها به ایسنا، اظهار داشت: رمز ارز به عنوان نوع دارایی دیجیتال، تقریباً ۱۳ سال است که در دنیا مورد توجه جدی قرار گرفته است. قبلا البته در بحث دارایی، دارایی های نامشهود را داشتیم که می توان به نرم افزارها و سرمایه های فکری افراد و شرکتها اشاره نمود.

وی اضافه کرد: با رشد تکنولوژی بلاکچین گونه خاصی از دارایی ها خلق شده که به آن دارایی دیجیتال گفته می شود و اینها دقیقا مانند سایر دارایی ها (طلا، ملک و…) است و کسانی که آنها را دارند، درحقیقت مالک هستند که معروف ترین این دارایی ها، بیتکوین و اتریوم است.

رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی کامپیوتر استان تهران درباره ی مشکلات احتمالی که ممکنست دراین زمینه ایجاد شود، تشریح کرد: رمز ارزها مانند هر تکنولوژی نوظهور دیگری لطمه های خودرا دارند؛ بطور مثال در معاملات مسکن ممکنست مشکلاتی مانند کلاهبرداری ایجاد شود، در این زمان نمی گوییم که ملک یا مسکن مشکل دارد اما در فضای رمز ارزها به سبب نوظهور بودن آن و این که خیلی از افراد علاقمند، تصور می کنند می توانند به سرعت ثروتمند شوند، ممکنست مورد کلاهبرداری قرار بگیرند و از این حس افراد سوءاستفاده کنند.

قربانی اضافه کرد: بدین سبب لطمه های آن به این صورت است وگرنه خود شبکه بلاکچین و دارایی های دیجیتال و آن هایی که دارای پشتوانه هستند و یک کسب وکار حرفه ای و جدی در پشت آنها قرار دارد، صدمه ای را متوجه جامعه و افراد نمی کنند؛ اما این حس که افراد از دیگران عقب مانده اند و می خواهند به آنها برسند، هم ممکنست لطمه زا باشد.

وی درباره ی امنیت رمزارزها در سطح جهان تشریح کرد: این مسئله دو جنبه دارد؛ اول این که امنیت این شبکه تضمین شده است و حداقل با شرایط فعلی کسی نمی تواند امنیت آنرا زیر سوال ببرد البته کسی مسئولیت امنیت این شبکه را برعهده ندارد و این زیرساختی که در طول زمان شکل گرفته است، خودش مسئولیت امنیت شبکه مذکور را دارد.

رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی کامپیوتر استان تهران در ادامه سخنانش بیان کرد: موضوع دیگر کلاهبرداری هایی است که در این عرصه به انجام می رسد، واقعیت این است که برای چنین مطالبی نهادهای تنظیم گر در جهان آغاز به تدوین مقررات و بخشنامه ها کرده اند و اینطور نیست که در سطح جهانی بیکار باشند اما به سبب اینکه رمزارزها یک تکنولوژی نوظهورند، بصورت مداوم در حال آزمایش و ایجاد تغییر در قوانین و مقررات هستند، بدین سبب در سایر کشورها قوانینی به مرور برای وضع شده که جلوی سوءاستفاده از کاربران را بگیرد.

قربانی با تکیه بر این که این تکنولوژی در حال رشد بوده اما ممکنست افرادی مورد سوءاستفاده قرار بگیرند، برای همین موضوع هم در دنیا درحال تدوین چارچوب هایی هستند، اشاره کرد: به کاربران ایرانی سفارش می شود تا حد ممکن از وب سایت ها و صرافی های رمز ارز خارجی استفاده نکنند برای اینکه امکان پیگیری از آنها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: از طرف دیگر صرافی های رمز ارز خارجی که معتبرند، دسترسی ها را برای کاربران ایرانی بسته اند و اگر یک فرد ایرانی بخواهد از آنها استفاده نماید، باید اعلام نماید که غیر ایرانی است و چنین موردی در همان مرحله اول مشکلاتی را به وجود می آورد. پیشنهاد به کاربران، رمزارزهای معتبر ایرانی است و نزدیک ۱۵، ۲۰ صرافی رمز ارز معتبر ایرانی داریم و حدود پنج سال است که فعالیت می نمایند و اگر دراین زمینه برای کاربران مشکلی ایجاد شود، صرافی ها معتبر و پاسخگو هستند و می توان بوسیله قوه قضائیه و نهادهای قضایی مسائل را پیگیری کرد.

رئیس کمیسیون فین تک سازمان نظام صنفی کامپیوتر استان تهران درباره ی رمز ارزهای ایرانی اظهار داشت: ارزهای دیجیتال بانکهای مرکزی درحقیقت مشابه همان پولی هستند که بانک مرکزی صادر می کنند و مردم می توانند در مبادلات روزمره به عنوان یک ابزار پرداخت از آن بهره گیرند ولی کاربردهای بیتکوین و سایر رمزارزها کمی متفاوت تر است و اینها لزوما جایگزین یکدیگر نیستند اما می توانند مکمل یکدیگر باشند.
بر این اساس، به سبب ناشناخته بودن دنیای رمزارزها، سیاستمداران در کشورهای مختلف آگاهی کافی برای چارچوب گذاری و تدوین قانون در این عرصه نداشتند و تا حالا هم تکلیف مجاز یا ممنوع بودن مبادله رمزارزها مشخص نشده است. از طرف دیگر، از آنجائیکه در خیلی از کشورهای دنیا هنوز رمزارزها به رسمیت شناخته نشده اند و عمده واکنش نسبت به این فناوری مبتنی بر قاعده گذاری و کنترل فعالیت کاربران است، در ایران هم سعی شده تا به تدوین قوانینی در این عرصه اقدام شود؛ در کنار تدوین قوانین برای رمزارزها، مسئولان به فکر راه اندازی رمز ارز ملی هستند و بر این اساس رییس کل بانک مرکزی از راه اندازی رمز ریال ملی آگاهی داده بود.
با انتشار رمزریال، افراد اسکناس ریال خودرا تحویل بانک مرکزی می دهند و رمز ریال تحویل می گیرند که این رمز ریال قابل استفاده برای سرمایه گذاری نیست و فقط جایگزین اسکناس خواهد شد. بانک مرکزی هم هدف خودرا از طراحی رمزریال تبدیل اسکناس به یک موجودیت قابل برنامه ریزی و برنامه نویسی اعلام نموده تا با این پروسه پول دارای موجودیت هوشمند شود.
اما در تشریح خاصیت های رمز ریال ملی اینگونه عنوان شده است؛ در رمزریالی که در داخل گوشی قرار می گیرد، بانک به عنوان شخص سوم و واسط که امکان انتقال وجه را فراهم می آورد، حذف و عین پول و اسکناسی که در جیب داریم بصورت الکترونیک منتقل می شود.
یکی از خاصیت های حائز اهمیت رمز ارز ریال در مقایسه با اسکناس سطح امنیت بالای آن است؛ در حقیقت طراحی رمز ریال به صورتی است که ردیابی وجوه دقیق قابل انجام است و حتی درصورت سرقت اطلاعات رمز ریال و هک گوشی تلفن هوشمند توسط سارقان و هکرها امکان ردیابی وجود دارد.

پیش از این هم توسط رییس بانک مرکزی اعلام شده بود با حکمرانی ریالی شفافیت در اقتصاد افزایش می یابد و سرمایه هایی که در اقتصاد ملی کشور وجود دارد، به سمت کارهای مولد هدایت می شوند و بر این اساس مشوق هایی باید پیش بینی شود که این سرمایه ها به سمت بخش های مولد اقتصادی هدایت شوند؛ این حرکت زمینه ساز رشد اقتصادی می شود ضمن این که کارهایی که در امتداد پولشویی است، مورد رصد قرار می گیرد و با کارهای پولشویی مبارزه می شود.