با یک محصول ایرانی؛ عمر یاتاقان ها زیاد می شود

خط رند ۹۱۲: پژوهشگران در یک شرکت دانش بنیان درایو شفت فایبر کربن را برای افزایش عمر یاتاقان ها و کاهش فشار بر آن تولید می کنند.

به گزارش خط رند ۹۱۲ به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد از دستگاه ها و تجهیزات بسیار زیادی برای کار استفاده می نمایند که این تجهیزات استهلاک بالایی نیز دارند.
با توجه به نیاز بیش از پیش این صنایع به قطعات و تجهیزات ویژه یک شرکت دانش بنیان توانسته با به کار گیری دانش بومی به تولید انواع مختلف این تجهیزات برسد.
داریوش آذری مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار داشت: این شرکت در ساخت انواع ماشین آلات و قطعات ویژه صنایع پتروشیمی و نفت، فولاد و نیروگاه های تولید برق مشغول به فعالیت است.
وی افزود: این شرکت قادر به تولید انواع قطعات کامپوزیتی شامل انواع شاف های انتقال نیرو فایبر کربن، کلاچ های اطمینان کامپوزیتی، لوور و صفحات موج دار و همین طور طراحی و ساخت قطعات فلزی سبک و سنگین است.
این فعال فناور درباره یکی از تولیدات این شرکت اظهار داشت: «درایو شفت فایبر کربن» قسمت کامپوزیتی مرکزی در درایو شفت فایبر کربن، وزنی معادل با ۲۵/۰ برابر نمونه فولادی مشابه دارد. این کامپوزیت های پیشرفته توان محور در هنگام سرویس دهی به سبب طراحی اصولی و مقاومت بالا در مقابل خوردگی، کارایی بالایی را از خود نشان می دهند. با عنایت به حدودا دو برابر بودن سرعت بحرانی این شفت ها نسبت به نمونه فولادی و همین طور حدود ۸۰ درصد کاهش در نیروهای وارد بر یاتاقان ها؛ ارتعاشات اتصالات کامپوزیتی توان محور کاهش و عمر مفید یاتاقان افزایش خواهد داشت.
به گفته آذری، مدل ویژه این کامپوزیت های کارآمد بین ۳٫۵ تا ۵ برابر آلیاژهای فولادی است و در نتیجه این اتصالات کامپوزیتی را می توان در فاصله ای حدود دو برابر اتصالات فولادی بدون هیچ گونه یاتاقان اضافی مورد استفاده قرار دارد. با عنایت به چگالی کمتر و سفتی ویژه بیشتر این مواد کامپوزیتی، در عمل می توان از آن سیلندرهایی با قطر بیشتر تولید کرد که در نمونه های فولادی میسر نیست.
مدیرعامل شرکت دانش بنیان اظهار داشت: این شرکت علاوه بر محصول دانش بنیان «درایو شفت فایبر کربن»، فلنج های فلزی و فایبر کربن، گریتینگ کامپوزیتی، قطعات پمپ های شرکت نفت و گاز، انواع شمیز، قطعات خاص فلزی و پره فن های کامپوزیت تولید می کند.
به گفته این فعال فناور، نمونه مشابه تولیدات این شرکت همچنان وارد کشور می شود که عموما نیز ساخت کشورهای کره جنوبی، آلمان و آمریکا هستند.
وی درباره اختلاف قیمت بین محصولات این شرکت و نمونه مشابه خارجی آن اظهار داشت: قیمت محصولات این شرکت بسیار پایین تر از آنها هستند که در بعضی موارد به نصف تا یک سوم قیمت آنها می رسد.
آذری افزود: با تولیدات این شرکت سالانه چیزی در حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار دلار صرفه جویی ارزی اتفاق افتاده است که اگر از ورود این قبیل قطعات به کشور جلوگیری به عمل آید این رقم تا ۵ میلیون دلار نیز خواهد رسید.

منبع: